Home OMG Met deze gemene trucjes worden wij voor de gek gehouden in de supermarkt!

Met deze gemene trucjes worden wij voor de gek gehouden in de supermarkt!

Een bezoek aan de supermarkt voelt voor velen als een routineklus: even snel wat boodschappen doen en weer door. Maar wie beter kijkt, ontdekt een zorgvuldig geregisseerd toneelstuk waarin supermarkten en fabrikanten de hoofdrol spelen.


Achter het schap gaat een wereld schuil van slimme trucs en onzichtbare veranderingen, bedoeld om consumenten meer te laten betalen voor minder. De Consumentenbond trok onlangs aan de bel, en terecht: we worden massaal misleid zonder dat we het doorhebben.

Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond naar 600 producten blijkt dat bij een kwart daarvan de samenstelling is aangepast. Niet altijd in het voordeel van de consument.

Zo bevat de lekkerbek van Albert Heijn tegenwoordig slechts iets meer dan 50 procent vis, terwijl dit vijf jaar geleden nog 66 procent was. De fabrikant stelt dat het paneermeel inmiddels de “smaakmaker” is. Een opmerkelijke bewering, die eerder klinkt als een excuus om te besparen op duurdere ingrediënten.

Bij supermarktketen Plus is iets soortgelijks aan de hand. Hun bosvruchtensiroop bevatte ooit een royale 19 procent fruit, maar is nu teruggebracht tot slechts 6 procent.

Het overgebleven aroma moet de illusie van fruit opwekken. Fabrikanten lijken er gemakshalve vanuit te gaan dat consumenten dit niet zullen merken. Maar zulke aanpassingen verraden een denigrerende kijk op onze smaakzin én ons recht op transparantie.

Het meest wrange aan deze veranderingen is dat ze zelden gepaard gaan met een lagere prijs. Integendeel zelfs. Bertolli vloeibare margarine bevat nu nog slechts 7 procent olijfolie – ooit was dat 20 procent.

Toch is het product juist duurder geworden. Een bizarre ontwikkeling waarbij consumenten letterlijk méér betalen voor minder kwaliteit. Het lijkt erop dat fabrikanten vertrouwen op de laksheid van het winkelend publiek bij het lezen van etiketten.

Supermarkten proberen zich te verdedigen met wonderlijke verklaringen. Plus stelt bijvoorbeeld dat het ‘vooral om het aroma’ gaat bij hun siroop, waardoor het lage fruitgehalte geen verschil zou maken.

Zulke uitspraken voelen als een klap in het gezicht van iedereen die hoopt eerlijke producten te kopen. Waar is de transparantie gebleven die consumenten zouden mogen verwachten?

Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is dit een gevaarlijke ontwikkeling. “Als een product daadwerkelijk verbeterd is, dan wordt dat groot op de verpakking vermeld,” zegt ze.

“Maar nu blijft het stil.” De kleine lettertjes op een etiket vertellen vaak een heel ander verhaal, maar wie neemt in een drukke supermarkt de tijd om alles grondig te analyseren?

Deze praktijken zijn des te schrijnender in een tijd waarin steeds meer huishoudens moeite hebben om rond te komen. Terwijl consumenten knokken om hun boodschappen betaalbaar te houden, snijden producenten in de kwaliteit zonder dat dit zichtbaar is aan de buitenkant. Zo worden marges verhoogd en winsten geboekt, terwijl de klant steeds minder waar voor zijn geld krijgt.

Het begint te lijken op een schaakspel waarbij consumenten de pionnen zijn. Door ongemerkt ingrediënten te schrappen of te vervangen, wordt er achter de schermen winst gemaakt. En wij? Wij blijven denken dat we dezelfde producten kopen, terwijl we langzaam maar zeker worden beetgenomen. Het is hoog tijd dat consumenten weer de regie nemen over hun boodschappenmandje.

Meer zelf koken met verse ingrediënten kan een krachtig wapen zijn tegen deze praktijken. Want alleen dan weet je precies wat er op je bord belandt. Vis hoort vis te zijn, siroop hoort fruit te bevatten, en eerlijkheid hoort geen loze belofte te zijn. Laten we daarom onze ogen openhouden en kiezen voor producten die wel transparant en oprecht zijn.

Wat vind jij van deze sluipende veranderingen in de supermarkt? Heb jij wel eens gemerkt dat een vertrouwd product stiekem minder goed is geworden? Deel je ervaring in de reacties op Facebook en laat van je horen.

Bron: Mamasenomas.nl