Home Weetjes Hoe maak je het best contact met een vreemde: 5 manieren waar je niet aan denkt

Hoe maak je het best contact met een vreemde: 5 manieren waar je niet aan denkt

Het bijhouden van de laatste trends in marketing kan vermoeiend zijn. Je bent nooit meer dan een week verwijderd van een ander artikel over native ads of micro-momenten, een ander stuk over hoe video marketeers zal redden, of een ander nieuw idee dat je nu moet weten. Gewapend met zoveel opties zou een marketeer het gevoel kunnen hebben dat hij elke strategie moet uitproberen om de concurrentie voor te blijven. Maar dat is niet waar. Ook al gonst de marketingwereld van de nieuwe ideeën, wat constant blijft, is hoe je het beste contact maakt met een onbekende. Het overkoepelende doel van elke marketingstrategie moet zijn om de verkoop te stimuleren en uw bedrijf te laten groeien. Tactieken zoals advertenties in sociale media, het verzenden van e-mails en blogberichten zijn allemaal geweldige manieren om mensen te bereiken die misschien uw product willen kopen. Maar welke strategieën zijn het meest effectief? Hier zijn vijf manieren waar u niet aan denkt wanneer u contact probeert te maken met een onbekende, en die u nu meteen zou moeten gaan doen:

Be human

Marketeers, alstublieft, doe het jargon weg. Praten als een robot heeft geen enkele zakelijke waarde, en kan klanten volledig afschrikken. Spreek in plaats daarvan met mensen alsof u een echt gesprek hebt van mens tot mens. Als u geen marketingexpert bent, zeg dat dan. Als u het antwoord op iemands vraag niet weet, geef dat dan toe. En het allerbelangrijkste: praat als een mens, niet als een verkoper.

Menselijk zijn betekent niet dat u onprofessioneel bent. Maar het betekent wel dat u zich bewust moet zijn van de manier waarop u met klanten communiceert. Zorg ervoor dat uw e-mails niet alleen links naar uw website bevatten. In feite zou u de wet kunnen overtreden. Zorg er ook voor dat uw website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Het is 2017, vergeet dat niet. Tekst is niet alleen voor telefoons. Het is ook voor laptops, tablets en andere draagbare apparaten.

Vertel een verhaal

Verhalen vertellen is een beproefde manier om contact te maken met mensen. Het is waarschijnlijk dat uw klanten al eerder een verhaal hebben gehoord. Het gaat waarschijnlijk zelfs over hetzelfde product dat ze vandaag gebruiken. In feite is het bijna een gegeven. Denk eens aan uw product. Zoiets eenvoudigs als een fles water is eigenlijk een verhaal over water, filtratie, mensen, en een groot aantal andere factoren. Als je het verhaal van je product nog niet helemaal kunt samenvatten, zijn er genoeg manieren om te beginnen. Denk na over het probleem dat uw product oplost, en hoe het dat oplost. Onderzoek hoe uw product zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. En begrijp hoe het kan worden toegepast in het leven van mensen. En als u niet zeker weet waar u moet beginnen, probeer dan eens te brainstormen met een collega of een vriend.

Wees visueel

Het menselijk brein verwerkt visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst. In feite is een foto 1.200 woorden waard. Dat is een enorm voordeel voor marketeers, vooral online. Maar u moet het wel gebruiken. Visueel overtuigende beelden helpen uw klanten te begrijpen wat uw product is en hoe het kan worden gebruikt. Ze engageren de klanten ook. Marketeers gebruiken immers afbeeldingen om mensen langer op de pagina te houden. Studies tonen aan dat klanten die afbeeldingen op websites bekijken, 50% langer betrokken blijven dan klanten die dat niet doen. Houd in gedachten dat de meeste mensen een pagina scannen voordat ze hem daadwerkelijk lezen. Zorg dus voor voldoende visuele content op uw website en social media pagina’s.

Wees daar waar uw klanten zijn.

Marketeers moeten vaak hun keuze om te adverteren op het ene of het andere netwerk verdedigen. En dat houdt vaak in dat ze moeten uitleggen dat, “dit netwerk een kwalitatief hoogstaand publiek heeft.” En hoewel het waar is dat elk netwerk zijn eigen unieke publiek heeft, is het belangrijk dat marketeers nadenken over waar hun klanten zijn.

Sommige klanten zitten misschien de hele dag op Facebook. Anderen brengen het grootste deel van hun tijd door op Instagram. Weer anderen checken in met vrienden via WhatsApp.

Door te adverteren of te communiceren met klanten op het platform dat zij kiezen, vergroot u uw kansen om een impact te maken. U bespaart ook geld, aangezien verschillende platforms verschillende prijsmodellen hebben.

Behandel e-mail niet als een bijzaak.

E-mail is al decennialang een steunpilaar van marketing, maar het is geëvolueerd naarmate andere platforms aan populariteit wonnen. Misschien verstuurt u nieuwsbrieven naar uw lijst en houdt u abonnees op de hoogte wanneer u nieuwe producten of speciale aanbiedingen hebt, maar bent u ook echt met hen in gesprek?

U kunt e-mails sturen die klanten betrekken en aanzetten tot actie. Stuur e-mails die discussie opwekken. Stel uw lezers vragen en betrek ze bij het proces. Wat kunt u doen om de ervaring te verbeteren? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Wat zouden ze nog meer willen hebben? Zorg er ook voor dat u in elke e-mail een oproep tot actie plaatst. Als u een nieuwsbrief verstuurt, hebt u de mogelijkheid om klanten te betrekken met een verscheidenheid aan inhoud, van links tot afbeeldingen en andere artikelen.

Conclusies

Marketeers moeten veel beslissingen nemen, en terecht. U moet beslissen waar u gaat adverteren, welke producten u gaat verkopen en hoe u uw klanten het beste kunt bereiken. Er staat veel op het spel, en het kan moeilijk zijn om te beslissen welke strategie het beste is voor uw bedrijf. En hoewel sommige strategieën effectiever kunnen zijn dan andere, gaat er niets boven ouderwets hard werken.

Where to go next?

Als u tot nu toe hebt gelezen, dan weet u dat marketing moeilijk is omdat het geen one-trick pony is. U moet veel dingen uitproberen om te zien wat het beste werkt voor uw product en uw klanten.

Dus, waar wacht u nog op? Graaf in, en maak optimaal gebruik van de mogelijkheden die voor u beschikbaar zijn.